Webbplatsen använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Academic Work Sweden och våra utvalda partners använder cookies och liknande teknologier för att du ska få bästa möjliga upplevelse av den här sidan. Om du samtycker till det kommer vi att använda cookies för analys- och marknadsföringssyften.

Besök vår Cookie Policy för att läsa mer om de cookies vi använder.

Du kan när som helst återkalla eller ändra ditt samtycke, genom att klicka på "Hantera Cookies" på botten av webbsidan.

Välj vilka cookies du vill godkänna

På den här sidan sätter vi alltid cookies som är nödvändiga, d.v.s. som behöver användas för att sidan ska fungera ordentligt.

Om du samtycker till det kommer vi också att sätta andra typer av cookies. Du kan lämna eller ta tillbaka ditt samtycke till olika typer av cookies med hjälp av reglarna nedan. Du kan ändra eller ta tillbaka ditt samtycke när du vill, genom att klicka på länken "Hantera Cookies", som alltid finns tillgänglig på botten av sidan.

För att få mer information om vad de olika typerna av cookies gör, hur dina uppgifter används när de sätts, m.m, se vår Cookie Policy.

Dessa cookies är nödvändiga för att sidan ska fungera ordentligt, och sätts alltid när du besöker sidan.

Leverantörer Teamtailor

Dessa cookies samlar in information som hjälper oss att förstå hur sidan används.

Leverantörer Teamtailor

Dessa cookies används för att anpassa den marknadsföring du får se. I vissa fall utför de också ytterligare funktioner på sidan.

Leverantörer Youtube, UserMatchHistory , Li_sugr , BizographicsOptOut , _guid , li-oatml , li_fat_id , U , bcookie , bscookie , lang , lidc , fr , oo , ddid , _fbc

Så blir du en framgångsrik säljare

Är försäljning något alla kan lära sig, eller krävs en viss personlighetstyp för att lyckas? Vi har träffat Account Managers från fem olika länder för att prata om vinnande säljegenskaper, de vanligaste fallgroparna och nyckeln till framgång.

  • Vi arbetar alltid mot satta mål. Men så länge du når dem spelar det inte så stor roll var och vilken tid på dagen du gör det. Den här typen av flexibilitet är fantastisk när du har barn.

    Johan Holmberg, Senior Account Manager, Finland

Vinnande egenskaper hos en säljare

  • Det är viktigt att kunna relatera till andra människor och deras jobbsituationer. Försök förstå personen du pratar med, hur dennes vardagliga liv ser ut och hur du kan göra det enklare. En egenskap som är till min fördel i detta jobb, och som jag är väldigt tacksam över, är att jag är genuint intresserad av människorna jag träffar.

    Cristian Kjos

    Senior Account Manager, Norge

  • Som säljare måste du alltid vara tillmötesgående och lösningsfokuserad. Du drar stor nytta av att utföra grundliga behovsanalyser och komma med förslag som visar att du har gjort din hemläxa. Kunden kanske inte ser behovet av dina tjänster idag, men när dagen kommer är det viktigt att du har gjort ett intryck som får dem att minnas dig och ditt erbjudande.

    Josephine Ewerbring

    Senior Account Manager, Sverige

  • Bra säljare finns i alla dess slag. Det finns ingen speciell personlighetstyp som är perfekt för det här jobbet. Jag trodde det förut, men inte längre. En bra säljare är helt enkelt bra på att interagera med andra människor och bygga relationer. I slutändan handlar det om att vara sig själv. Du kommer inte att bli nära vän med varje kund, men så länge du är dig själv kommer det att gå bra.

    Tugba Ataei

Vanliga fallgropar

  • Som nybörjare är det lätt att fokusera på hur många samtal, email och möten du lyckas klämma in i schemat. Du har kontakt med ett stort antal företag i stället för att försöka identifiera ett fåtal som du verkligen tror på, och försöka lära känna dem bättre. Det senare är mycket bättre än att skrapa på ytan på många olika företag.

    Johan Holmberg

    Senior Account Manger, Finland

  • Det är vanligtvis inte upp till en enda person om vi får jobba med företaget eller inte. De flesta gångerna finns det flera avdelningar vi kan sälja våra tjänster till. Men om den första personen säger nej är ett vanligt nybörjarmisstag att tro att företaget inte är intresserade längre, och gå vidare till nästa. I stället ska du leta upp andra kontaktpersoner inom företaget. När du arbetar dig igenom listan kommer du så småningom hitta någon som säger: Det här låter bra, låt oss köra på det!

    Kristof Rönnau

    Sales Team Manager, Tyskland

Vill du söka rollen som Account Manager? Här är våra bästa tips!

  • Du behöver vara både uthållig och smart. Ju fler samtal du ringer, desto fler möten får du, och desto fler avtal får du skriva. Det är en bra summering över hur du behöver tänka under din första tid som Account Manager. Du skapar dina egna möjligheter!

    Josephine Ewerbring